اخبار

دارو و شرایط روزه داری بیماران در ماه رمضان

دارو و شرایط روزه داری بیماران در ماه رمضان

با توجه به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، افراد دارای بیماری زمینه‌ای و کسانی که دارو مصرف می‌کند قبل از اقدام به روزه گرفتن حتما باید با پزشک معالج خود مشورت کنند.

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو، رییس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: بارداری، شیردهی، دیابت، فشارخون، روده تحریک پذیر، یبوست، زخم‌های سیستم گوارشی (معده و اثنی عشر)، اختلال کلیوی، بیماری‌های اعصاب و روان و آسم همگی از شرایط جسمی هستند که فرد باید پیش از اقدام به روزه داری، با پزشک معالج خود در خصوص روزه گرفتن و نحوه مصرف دارو‌ها، مشورت کند.


دکتر وریا رحیمی گفت: بیماران نباید بدون مشورت با داروساز یا پزشک معالج خود اقدام به قطع دارو، تغییر یا کاهش دوز مصرفی و یا تغییر زمان مصرف کنند چرا که رعایت نکردن این اصول می‌تواند منجر به عدم کارآیی دارو، عدم دستیابی به اثرات درمانی، بروز اثرات جانبی و تشدید بیماری شود.


وی خاطرنشان کرد: افراد مبتلا به بیماری انسداد ریوی و صرع در معرض خطر تغییر دوز دارو در ایام روزه داری هستند که با قطع دارو دچار بازگشت حملات تشنجی و یا دچار حملات آسمی می‌شوند، بنابراین در صورت داشتن شرایط روزه داری باید توصیه‌های لازم را به دقت رعایت کنند تا به سلامت ان‌ها آسیب وارد نشود.


دکتر رحیمی اظهار داشت: مطالعات به عمل آمده روی دارو‌های ضد فشارخون و ضد انعقاد خون نشان می‌دهد که روزه داری تاثیر خاصی بر اثر بخشی این دارو‌ها ندارد البته در مورد دارو‌های مدر (ادرار آور)، برای جلوگیری ازدست رفتن آب بدن، پزشک باید اقام به کاهش دوز این دارو‌ها در بیماران روزه دار کند.


رییس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یادآور شد: برخی از دارو‌های ضد التهاب این قابلیت را دارند که دو بار در طول روز مصرف شوند که مصرف این گونه دارو‌ها را می‌توان با مشورت پزشک و داروساز به زمان افطار یا سحر موکول کرد.


دکتر رحیمی گفت: جهت درمان عفونت، پزشک معالج می‌تواند اقدام به تجویز آنتی بیوتیک‌هایی کند که به جای چند بار مصرف در طی روز، یک یا دوبار در روز مصرف شود، همچنین پزشک می‌تواند داروی «آهسته رهش» که یکبار در روز تجویز می‌شود، توصیه کند.


وی اظهار داشت: تغییر نحوه مصرف برخی از دارو‌ها (از شکل خوراکی به شکل پوستی) در این ایام نیز بنا به تجویز پزشک امکان پذیر است و در صورت وجود این شکل دارویی، بجای مصرف برخی از دارو‌های خوراکی، پزشک معالج می‌تواند آن‌ها را به شکل پوستی تجویز کند.


دکتر رحیمی خاطرنشان کرد: درخصوص بیماران دیابتی تغییر خودسرانه دوز دارو و رژیم غذایی می‌تواند بسیار خطرناک باشد، بنابراین بیمارانی که انسولین مصرف می‌کنند قبل از اقدام به روزه داری باید با پزشک معالج خود مشورت کنند چراکه در تمامی بیماران دیابتی، تنظیم و کنترل مرتب قند خون بسیار مهم است.


وی افزود: به طور کلی به افراد روزه دار مخصوص کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند، توصیه می‌شود بین افطار تا سحر حداقل
۸ لیوان آب بنوشند و از مصرف بیش از اندازه چای غلیظ، قهوه و شیرینی خودداری ومیوه و سبزیجات کافی مصرف کنند.

۲۳ فروردین ۱۴۰۰ ۱۲:۵۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید