اخبار

عوامل خطر بیشتری از جمله عوامل خطر شغلی مردان را تهدید می‌کند

عوامل خطر بیشتری از جمله عوامل خطر شغلی مردان را تهدید می‌کند

 

   دکتر حسین بیگلری رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در برنامه زنده رادیویی به مناسبت هفته سلامت مردان گفت در کنگره بین المللی سلامت مردان در سال ۲۰۰۲ میلادی مطرح شد که عوامل اجتماعی و فرهنگی بر سلامت مردان اثر گذار است به همین علت هفته ای را به عنوان هفته بین المللی سلامت مردان انتخاب کردند.

 امسال نیز این هفته با شعار آگاهی، پیشگیری ، آموزش و نقش مهم خانواده انتخاب شده است و هدف آن تلنگری برای آقایان است که مسئولیت تامین امرار معاش خانواده را عهده‌دارهستند.

 دکتر حسین بیگلری افزود اگر نگاهی به عوامل تهدید کننده اجتماعی سلامت مردان داشته باشیم متوجه می شویم عوامل خطر بیشتری از جمله عوامل خطر شغلی مردان را تهدید می‌کند.

 همچنین شیوع برخی از بیماری‌ها در مردان بیشتر است و میزان طول عمر یا امید به زندگی در مردان کمتر است.

وی افزود عوامل خطری مانند استعمال دخانیات ، مصرف سیگار و قلیان ،شغل های پر مخاطره ، تصادفات رانندگی ، بیماریهای قلبی عروقی ، سرطان پروستات و غیره .... اهمیت توجه به سلامت مردان را افزایش می دهد.

وی در خصوص بیماری های شایع در بین مردان  نیز گفت ما معمولاً بر اهمیت سلامت برای همه افراد جامعه تاکید می کنیم  اما مردان بیشتر در معرض بیماریهایی مانند سرطان معده ، سرطان دستگاه گوارش و  پروستات قرار می‌گیرند.

 آسیب پنهان  به سلامت روان در مردان بیشتر و تفاوت آن می‌تواند اثراتش را به خصوص در جوان ها و سالمندان نشان دهد.

برخی عوامل خطر می تواند به تدریج خود را نشان بدهد مثل دیابت و فشار خون بالا و افراد خانواده می توانند نقش مهمی در ترغیب به سلامت برای مردان داشته باشند .

وی افزود متاسفانه سرانه مصرف نمک و نوشابه در کشور ما نسبت به سرانه دنیا بسیار بالاست. کاهش مصرف نمک وعدم استعمال سیگار و دخانیات در دراز مدت در کاهش بیماریها بسیار اثر گذار است.

وی تاکید کرد ایجاد محیط آرام برای جلوگیری از استرس و اضطراب برای سلامت مردان بسیار موثر است .

اگر به ابعاد اجتماعی سلامت دقت کنیم سلامت روان ،تغذیه و غربالگری ها حایز اهمیت هستند. همچنین بایستی به افزایش آگاهی پیشگیری و نقش خانواده بیشتر توجه کنیم .

دکتر حسین بیگلری افزود مراکز بهداشتی درمانی و مراکز جامع سلامت اقدامات ارزیابی ارایه عوامل خطر سلامت را به صورت رایگان  برای افراد بالای ۳۰سال انجام می دهند لذا لزوم توجه به چکاپ سالانه و خودمراقبتی بسیار حائز اهمیت است .

وی در خاتمه گفت امروزه مشکلات زندگی شهرنشینی و استرس همه افراد را تحت تاثیر قرار داده است. نقش اعضای خانواده در ایجاد آرامش بسیار مهم است. اگر بتوانیم به صورت مرتب و مستمر برنامه های آموزشی سلامت را پیگیری کنیم مردان  نسبت به سلامت خویش توجه بیشتری نشان می‌دهند.

 

 

 


۵ تیر ۱۴۰۱ ۱۰:۳۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید